FANDOM

Obiekt zabytkowy znak

numer:
5

MOK

MOK

Marecki Ośrodek Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego[1] w skrócie MOK - Instytucja popularyzacja wśród mieszkańców Marek szeroko rozumianej działalności kulturalnej. Dyrektorem placówki jest Krystyna Klimecka.

Historia Edytuj

Szkoła elementarna [2] Edytuj

W latach 90 XIX wieku (około roku 1890) bracia Briggs wybudowali budynek szkoły elementarnej[3] Projektantem budynku był najprawdopodobniej Edward Lilpop Budynek wzniesiono kilka metrów od torów Kolejki Mareckiej. Gmach szkoły zbudowano z produkowanej wówczas ręcznie w mareckich cegielniach ciemno czerwonej cegły. Stylem architektonicznym budynek nawiązywał do budynków szkolnych budowanych w Bradford, w Anglii skąd pochodzili Briggsowie. Jest to budowla jednopiętrowa z wkomponowaną wieżą zwieńczoną miedzianą antenką.

MOK 02

MOK

Na parterze szkoły mieściły się dwie sale lekcyjne, szatnia oraz pokój dla nauczycieli. Na piętrze znajdowały się trzy sale lekcyjne nieco większe od tych na parterze. Możliwe, że w wieżyczce budynku mogło się mieścić mieszkanie dla nauczyciela. Dach szkoły pokryty był najpierw ceramiczną dachówką, później blachą. Natomiast wieża najprawdopodobniej od samego początku pokryta była blachą. W wieży znajdował się zegar

W 1865 roku językiem wykładowym był rosyjski, a w ciągu tygodnia na język polski przypadały zaledwie 1-2 godziny lekcyjne. Zajęcia odbywały się do roku 1984.

MOK Edytuj

W marcu 1984 roku szkoła zostaje przeniesiona do nowego budynku przy ulicy Okólnej 14. Od tego czasu budynek zajmuje MOK. 11 września 2011 nadano mu imię Tadeusza Lużyńskiego[1].

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 http://www.zyciepw.pl/mok-w-markach-im-tadeusza-luzynskiego
  2. http://www.mokmarki.pl/historia/
  3. Ewa Wartalska Fabryka i osada fabryczna w Markach w latach 1883 - 1945. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej Polskiej Akademii Nauk. nr 4 z 1987 r. s 665.
Nuvola apps important To tylko zalążek artykułu. Aby pomóc tej wiki się rozwijać - rozbuduj go.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki